Als je geld gaat inzamelen voor een goed doel, is je eerste stap waarschijnlijk om te vragen om donaties bij vrienden en familie. Goed idee natuurlijk, maar als je echt veel geld wil inzamelen, is het belangrijk om daarnaast ook nog andere acties te bedenken. Er zijn oneindig veel acties te verzinnen en met creatieve ideeën val je extra op. Met deze vijf originele manieren helpen we je vast op weg.
Wil jij je streefbedrag zo snel mogelijk halen? Dan is het slim om te werken met minidoelen om je donateurs te verleiden om extra en snel te doneren. Als jij bijvoorbeeld aangeeft dat je bij de helft van je streefbedrag je hoofd kaalscheert, dan is de kans groot dat mensen dit graag willen zien gebeuren en zullen ze direct geld doneren om te zorgen dat je zo snel mogelijk aan dat bedrag zit. En zij gaan het dan misschien ook eerder promoten. Ook hierin kun je creatief zijn, zolang mensen het maar graag willen zien of erom kunnen lachen. Trek een gek pak aan en doe een rondje door de winkelstraat, post een bericht op social media waarin je heel vals zingt, zet een tattoo; je kunt het zo gek niet bedenken.
Misschien wel de koning van de uitdagingsacties: Bas Smit. Samen met John Ewbank bedacht hij de ‘Surströmming challenge’, waarbij bekende Nederlanders de uitdaging aangingen om Surströmming, ook wel bekend als het smerigste gerecht ter wereld, te eten. Maar natuurlijk alleen als er gedoneerd werd voor het goede doel. Het leverde niet alleen hilarische en smerige beelden op, maar ook meer dan 200 duizend euro. Geweldig! Nu doe je hem dat misschien niet meteen na, maar op kleine schaal kan zo’n uitdagingsactie ook heel succesvol zijn. Bedenk iets wat lastig, vies of grappig is en wat voor anderen leuk is om te zien, zoek mensen die de uitdaging aan willen gaan voor het goede doel en zorg dat anderen hiervoor willen doneren. Je kunt dit ook combineren met de tip hierboven: geef aan dat bij een bepaald bedrag aan donaties de volgende persoon de uitdaging aan zal gaan.
Een veiling organiseren is een goede manier om veel geld in te zamelen. Met ieder bod zie je het bedrag namelijk stijgen. Nu klinkt een veiling organiseren misschien als heel veel werk, maar het kan zo groot of zo klein worden als je wilt, want je kunt het ook houden bij één item wat je veilt. Je kunt proberen vooraf heel veel waardevolle spullen op te halen en deze veilen, maar ook hierin kun je creatief denken. Vraag een (lokale) sportheld om z’n handtekening op een bal te zetten en veil de bal; de bal zelf is misschien niet zoveel waard, maar door die handtekening heeft iedereen er ineens veel meer voor over. Als je een beetje rondvraagt in je netwerk, zijn er ook leuke belevenissen te veilen: een date met een zeer gewilde vrijgezel, een etentje met de burgemeester of een ritje in een cabrio van een autobedrijf in de buurt. Waar zou jij wel wat geld voor over hebben?
Een win-winsituatie: de ondernemer krijgt (nieuwe) klanten en extra omzet en jij haalt geld op voor het goede doel. Zoek ondernemers die de samenwerking met jou aan willen gaan. Organiseer bijvoorbeeld een modeshow in een kledingwinkel, welke jij gaat promoten onder jouw vrienden, familie en kennissen. Van alles wat er daarna in de winkel gekocht wordt, krijg jij een deel als donatie. Maar dit principe kun je natuurlijk in veel meer branches toepassen: een Italiaanse avond in een Italiaans restaurant, met een goede deal voor de klanten en waarbij de fooi gedoneerd wordt, een wijnproeverij bij de lokale slijterij of een tupperware-party bij iemand thuis. Kies iets dat bij jou past of ga voor een ondernemer waar je een connectie mee hebt.
Misschien wel de makkelijkste manier om extra geld op te halen is om een of meerdere sponsoren te vinden, die het bedrag willen aanvullen bij elke donatie. Dit kan zijn door de donatie te verdubbelen, maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat er voor iedere donatie een euro extra gedoneerd wordt door de sponsor. En het hoeft ook niet één sponsor te zijn, maar je kunt ook werken met een maandelijkse of wekelijkse sponsor die steeds wisselt. In ruil voor deze extra donaties, promoot jij deze hoofdsponsor(s) natuurlijk op jouw social media, tijdens andere acties of op jouw donatiepagina.
Met welke challenge ga jij zoveel mogelijk geld inzamelen voor het goede doel?